Friday, June 19, 2015

AMBIL TAHU

Teks : Norafidah Binti Ahmad

#Entri 5


Ada kalanya pembeli rumah tidak mengambil tahu atau peduli tentang perkara-perkara yang sepatutnya mereka ambil tahu atau peduli. Sikap ambil tahu sangat penting sebelum keputusan membeli sesebuah rumah dibuat. Banyak perkara yang tidak diberi tahu oleh agen hartanah atau pihak pemaju yang mungkin akan mengubah keputusan anda yang sedang merancang untuk membeli. 


Berbanding pembeli-pembeli rumah di awal tahun 90-an dan sekarang yang lebih bijak dan sudah tentu ia kesan kemudahan mendapatkan informasi-inofrmasi di laman-laman sesawang. Akan tetapi ada juga pembeli yang tidak peduli akan perkara-perkara penting yang akan menjejaskan kepentingan dan hak-hak pembeli. Masih kedengaran di media-media elektronik dan di dada-dada akhbar pembeli -pembeli yang membuat aduan mereka teraniaya dan tertipu katanya.


Cuba anda ambil tahu perkara-perkara ini:-

  • Latar belakang syarikat pemaju dan syarikat yang menguruskan projek tersebut
  • Semak Lesen Pemaju- pastikan ia masih berkuatkuasa
  • Semak juga Permit Iklan dan Jualan dan pastikan juga ia masih dalam tempoh yang sah
     
      Status tanah :
  • Sama ada tanah itu pegangan bebas atau pajakan, sekiranya pajakan, sila semak baki tahun pajakannya.
  • Atau tanah Rezab Melayu dan
  • Bebanan tanah, sama ada tanah dicagarkan kepada pihak bank



Status tanah boleh disemak di pejabat tanah negeri.Status tanah di atas sangat penting untuk dipertimbangkan kerana status ini yang akan menentukan tempoh pengeluaran hakmilik tetap atau berasingan nanti. Syarat-syarat atau instrumen pemilikan tanah pegangan bebas agak mudah berbanding yang lain. 


Pastikan anda berurusan dengan agen yang diberi kuasa atau wakil pemaju yang diberi kuasa untuk mengelak anda mendapat informasi yang salah dan tertipu.


Cuba ambil tahu dan bertanya dengan terpeinci tentang lokasi dan nama projek perumahan tersebut dan pastikan anda betul-betul tahu lokasi nya apabila diberitahu. 


Ambil tahu ini

Tarikh siap, harga jual, jumlah unit yang dibina, jenis rumah, pihak berkuasa tempatan yang meluluskan pelan bangunan dan nombor rujrukan pelan.

Cuba buat semakan perkara -perkara di atas dengan lebih terperinci sebelum anda membuat keputusan.



No comments:

Post a Comment