Sunday, June 21, 2015

MENDEKATI SUNNAH

Teks : Norafidah Binti Ahmad
Foto  : Norafidah Binti Ahmad

#Entri 6


Amat kerdil terasa diri ini. Hanya berdepan dengan seekor kuda. 


Dengan hanya penerangan ringkas tidak sampai 15 minit oleh pemilik Rubinga Heritage tentang kuda ia sangat mengujakan. Berkuda itu sunnah. Ia telah diketahui sejak sekian lama. Tetapi kenapa tidak diselidiki, diselami, dihayati dan diamali? Begitulah adanya. Semoga Allah mengampuni hamba yang lemah ini. Gagal menghayati sepenuhnya sunnah dalam kehidupan.


Persepsi orang biasa-biasa berkuda adalah untuk golongan elit. Berkuda memerlukan kos yang tinggi. Bagi golongan biasa-biasa, untuk memenuhi keperluan asas hidup jelas payahnya usahkan untuk menanggung kos menghadiri kelas-kelas berkuda.  Terdapat banyak pusat rekreasi berkuda yang menyediakan kelas-kelas bagi yang berminat untuk berjinak-jinak dengan  haiwan istimewa ini. Bagi yang hendak berjinak-jinak, carilah pusat rekreasi yang dapat menghubungkan kan anda, kuda dan pencipta anda dan kuda. 


Selami dan hayati falsafah berkuda. Sangat menarik. Ia bukan mudah. Ia merupakan nikmat Allah swt yang tidak dapat lagi dinafikan. Berkuda dapat melatih diri dalam berbagai aspek kehidupan, Apa yang lebih menarik dunia keibubapaan sangat berkait rapat dengan hanya menyelami falsafah  dan hikmah berkuda. 


Bagaimana berkuda dapat memupuk rasa saling percaya, saling sayang meyayang, saling hormat-menghormati dan saling memahami antara kuda dan penunggang kuda. Bagaimana berkuda juga boleh menjadikan penunggangnya sebagai seorang pemimpin yang baik, memupuk  sifat sabar, teliti, istiqamah, fokus, berinteraksi, berkomunikasi dan dapat menyeimbangkan seluruh kehidupannya. 

Kuda merupakan haiwan yang bijak dan ia dapat merasai emosi penunggangnya. Dekatilah dan hayati sunnah bagi yang mampu. Pasti ada bezanya.  


  








No comments:

Post a Comment