Thursday, July 2, 2015

SYUKURI RAMADHAN

Teks : Norafidah Binti Ahmad
Foto  : Google Image

#Entri 9



Anak kecil berpuasa. Bermacam kerenah yang dipamerkan untuk mendapatkan perhatian ibubapa. Melatih anak kecil berpuasa bukan mudah. Untuk meransang mereka berpuasa berbagai habuan akan dijanjikan untuk mereka yang berpuasa penuh sebulan. 



Teringat semasa di zaman kanak-kanak dahulu, cikgu menjanjikan habuan RM2.00 untuk sesiapa yang berpuasa penuh sebulan di bulan Ramadhan.  Begitu bersemangat untuk berpuasa penuh sebulan ketika itu. Sangat gembira dengan habuan RM2.00. Pertengahan tahun 70-an, RM2.00 sangat besar nilainya pada anak-anak ketika itu. Berbanding anak zaman sekarang yang mengharapkan habuan yang berbagai-bagai termasuk gajet-gajet sekiranya mereka dapat berpuasa penuh sebulan. 



Kini giliran anak ku. Bersyukur kerana Ramadhan kali ini kami sekeluarga berpuasa termasuk anak yang berumur lapan tahun. Ini adalah kehendaknya sendiri, berazam untuk berpuasa penuh sebulan berbanding tahun-tahun sebelumnya tiada hari yang dia berpuasa penuh. Sudah pasti ada yang dijanjikan. Bukan mudah, ada kala dia hampir kecundang. Mengajarnya untuk berdoa semoga Allah memberi dia kekuatan untuk menjalani ibadah ini.


Peranan ibubapa pula adalah untuk mendidik anak-anak ini untuk lebih memahami bahawa puasa adalah satu ibadah yang dilakukan hanya kerana Allah swt.



Semoga Allah swt terus membimbing kami sekeluarga untuk menjadi hamba Nya yang taat dan taqwa


No comments:

Post a Comment