Monday, June 15, 2015

TANGGUNGJAWAB

#Entri 2

Teks : Norafidah Binti Ahmad


Perjalanan kehidupan diteruskan lagi, dengan nikmat helaan nafas kurniaan Ilahi, nikmat yang juga tidak dapat dinafikan lagi. Masih bergelut dengan kehendak nafsu dan kehendak iman, ia bukan mudah bagi insan yang berdosa dan lemah. Doa yang dipanjatkan : "Ya Allah, berilah aku kekuatan untuk menjadi hamba Mu yang terbaik"


Hari ini menghadiri Taklimat Tanggungjawab Pemaju Perumahan Berlesen Berdasarkan Akta Pemajuan (Kawalan Dan Perlesenan) 1966 (Akta 118) dan Peraturan-Peraturan Serta Pindaan 2011.


Ia merupakan satu agenda kerjasama yang berterusan oleh Jabatan Perumahan Negara dan REHDA bagi memberi penerangan dan garis panduan kepada pihak pemaju berkenaan Akta Pemajuan (Kawalan Dan Perlesenan) 1966 (Akta 118) dan Peraturan-Peraturan Serta Pindaan 2011 juga berkaitan lesen pemajuan perumahan. Taklimat yang diberikan adalah selaras dengan perkembangan semasa sektor perumahan negara masa kini.


Tanggungjawab para pemaju tidak kira dari sekecil-kecil pembangunan sehingga bersaiz ratusan ekar tanah yang dibangunkan hanyalah mematuhi syarat-syarat dan peraturan-peraturan yang sedia ada untuk memastikan ianya berjalan lancar disamping menjaga kepentingan semua pihak yang terlibat. Ia bukan perkara mudah. Terdapat sebilangan pemaju yang memilih tidak mengikut peraturan-peraturan yang dikenakan dan memilih untuk memberi rasuah dan sebagainya demi untuk mengaut keuntungan yang besar.


Pihak berkuasa, penguatkuasa dan Pesatuan Pemaju Hartanah pula memainkan peranan dan tanggungjawab masing-masing untuk memastikan segala peraturan yang dikenakan akan dipatuhi. Taklimat demi taklimat diberi, seminar demi seminar juga diadakan untuk menjelaskan segala peraturan yang perlu dipatuhi dan semoga ada yang tidak menerima rasuah yang diberi.


Ini hanya sebahagian dari rentetan kehidupan untuk hari ini, disamping ia memenuhi tanggungjawab sebagai orang makan gaji.


Coretan harian akan bersambung sekiranya Allah swt mengizinkan untuk kehidupan ini bersambung. Semoga apa yang dikongsi akan ada manfaatnya.

No comments:

Post a Comment